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지방재정투자사업 타당성조사 조건부가치측정법(CVM) 조사설계 표준화방안 연구
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영문제목 | A Study on the Standardization of the CVM Survey Design for the Feasibility Study of Local Finance Investment Projects |
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연구자 | 김남주,박지훈,전성애 |
발간연도 | 2019 |
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조건부가치측정법(CVM : Contingent Valuation Method)은 비시장재화(non marketed goods)에 대한 가상시장을 구축하여 개인이 평가대상 공공서비스 변화에 대한 직접 화폐단위의 지불의사(WTP)를 진술하게 하는 평가기법이다. 이에 문화, 체육, 공원 등 비사용가치가 높고 공공재적 성격이 높은 비시장재화에 대한 경제적 가치추정방법으로 CVM이 주로 적용되어 왔다.
한국지방행정연구원 지방투자사업관리센터(LIMAC, Local Investment Management Center)는 「지방재정법」 제37조2항에 의거, 총사업비 500억 원 이상인 신규사업에 대한 지방재정투자사업 타당성 조사 전문기관이다. 그러나 지방재정투자사업 CVM 분석방법에 대한 LIMAC의 지침이 존재하지 않아, PIMAC(한국개발연구원)의 『예비타당성조사를 위한 CVM 분석지침 개선 연구』의 방법론을 준용하여 적용하고 있다. 또한, LIMAC 조사방법론(가이드라인)의 부재로 인해 CVM 적용 시 지방재정투자사업의 성격이 충분히 고려되지 못하고 있으며, 지방자치단체 간 상대성 및 특수성으로 인해 조사 사업의 분석과정 상 비일관성 문제가 발생하고 있다.
따라서 본 연구에서는 지방재정투자사업 타당성 조사에서 적용되고 있는 조건부가치측정법(CVM)에 대한 조사설계 표준화 방안을 제안하였다. ( 참고) 이를 위해 본 연구에서는 한국개발연구원(PIMAC) 및 국내외 최근 CVM 조사설계 연구, LIMAC과 PIMAC의 CVM 적용 타당성 조사과제 등을 검토하였다. 이를 통해 CVM 적용 가능성, 영향권 설정, FGI, 설문조사 부수, 초기 BID값, 지불 대상 및 지불수단, 지불의사 기간, 소득제한문구, 설문지 및 보기 카드 등 10가지에 대한 조건부가치측정법(CVM) 조사설계 기준을 제안하였고, 이에 대한 CVM 실증분석을 통해 제안된 기준에 대한 적용 가능성을 검증하였다. 뿐만 아니라 설문지에 따른 각종 편의 발생 가능성을 최소화하기 위해 PIMAC과 LIMAC에서 수행된 CVM 조사과제를 활용하여 표준설문지와 보기카드를 작성하였다. 표준설문지는 사업 성격에 맞게 연구진이 활용할 수 있도록 필수문항, 선택 문항, 특수문항으로 구분하였으며, 보기카드 또한 필수항목과 선택항목, 특수항목으로 구분하여 제시하였다.
본 연구는 지방재정투자사업의 성격에 부합되는 LIMAC CVM 적용기준 및 조사설계 표준화 방안, CVM 표준설문지(안) 등을 제시함으로써 지방재정투자사업 타당성 조사 간 일관성 및 형평성을 제고하는데 기여할 것으로 기대된다. 또한, 이를 통해 지방자치단체의 한정된 투자재원의 계획적 운용을 위한 (중앙)투자심사의 주요 판단근거로 사용되는 LIMAC CVM 타당성 조사결과의 신뢰성 제고와 투자심사 시 합리적 판단근거를 제공하는데 기여할 것으로 기대된다.
한국지방행정연구원 지방투자사업관리센터(LIMAC, Local Investment Management Center)는 「지방재정법」 제37조2항에 의거, 총사업비 500억 원 이상인 신규사업에 대한 지방재정투자사업 타당성 조사 전문기관이다. 그러나 지방재정투자사업 CVM 분석방법에 대한 LIMAC의 지침이 존재하지 않아, PIMAC(한국개발연구원)의 『예비타당성조사를 위한 CVM 분석지침 개선 연구』의 방법론을 준용하여 적용하고 있다. 또한, LIMAC 조사방법론(가이드라인)의 부재로 인해 CVM 적용 시 지방재정투자사업의 성격이 충분히 고려되지 못하고 있으며, 지방자치단체 간 상대성 및 특수성으로 인해 조사 사업의 분석과정 상 비일관성 문제가 발생하고 있다.
따라서 본 연구에서는 지방재정투자사업 타당성 조사에서 적용되고 있는 조건부가치측정법(CVM)에 대한 조사설계 표준화 방안을 제안하였다. ( 참고) 이를 위해 본 연구에서는 한국개발연구원(PIMAC) 및 국내외 최근 CVM 조사설계 연구, LIMAC과 PIMAC의 CVM 적용 타당성 조사과제 등을 검토하였다. 이를 통해 CVM 적용 가능성, 영향권 설정, FGI, 설문조사 부수, 초기 BID값, 지불 대상 및 지불수단, 지불의사 기간, 소득제한문구, 설문지 및 보기 카드 등 10가지에 대한 조건부가치측정법(CVM) 조사설계 기준을 제안하였고, 이에 대한 CVM 실증분석을 통해 제안된 기준에 대한 적용 가능성을 검증하였다. 뿐만 아니라 설문지에 따른 각종 편의 발생 가능성을 최소화하기 위해 PIMAC과 LIMAC에서 수행된 CVM 조사과제를 활용하여 표준설문지와 보기카드를 작성하였다. 표준설문지는 사업 성격에 맞게 연구진이 활용할 수 있도록 필수문항, 선택 문항, 특수문항으로 구분하였으며, 보기카드 또한 필수항목과 선택항목, 특수항목으로 구분하여 제시하였다.
본 연구는 지방재정투자사업의 성격에 부합되는 LIMAC CVM 적용기준 및 조사설계 표준화 방안, CVM 표준설문지(안) 등을 제시함으로써 지방재정투자사업 타당성 조사 간 일관성 및 형평성을 제고하는데 기여할 것으로 기대된다. 또한, 이를 통해 지방자치단체의 한정된 투자재원의 계획적 운용을 위한 (중앙)투자심사의 주요 판단근거로 사용되는 LIMAC CVM 타당성 조사결과의 신뢰성 제고와 투자심사 시 합리적 판단근거를 제공하는데 기여할 것으로 기대된다.
Contingent Valuation Method(CVM) is an evaluation technique that establishes a virtual market for non-marketable goods that causes individuals to state a direct monetary Willingness To Pay(WTP) for changes in public services under evaluation. CVM have been mainly applied as an economic value estimation method for non-market goods with high non-use value and high public property characteristics, such as culture, sports and parks.
Local Investment Management Center(LIMAC) is a specialized agency for the feasibility study of local financial investment projects for new projects with a total project cost of 50 billion won or more, pursuant to article 37.2 of the Local Finance Act. However, because there is no guidance of LIMAC on the CVM analysis method for local financial investment projects, it is applied in accordance with PIMAC(Public and Private Infrastructure Investment Management Center)'s methodology for improving CVM analysis guidelines for feasibility studies. In addition, due to the absence of the LIMAC survey methodology (guideline), the nature of local financial investment projects in applying CVM is not sufficiently considered, and the relativity and specificity among local governments are causing inconsistencies in the analysis process of the projects.
Therefore, this study proposed standardization of survey design for CVM being applied in the feasibility study of local finance investment projects(Table 1). For standardizing survey design, we examined the recent CVM survey design research and feasibility study tasks for applying CVM to LIMAC and PIMAC. Criteria for design of CVM survey for 10 types of criteria was proposed, CVM applicability, area of influence, Focus Group Interview(FGI), survey collateral, initial BID value, payment target and payment vehicle, period of intent to pay, income restriction phrase, questionnaire and viewing card, and verified applicability of the proposed criteria through CVM demonstration. In addition, the standard questionnaire and viewing card were prepared using the CVM survey tasks performed in PIMAC and LIMAC to minimize the likelihood of various conveniences resulting from the questionnaire. Standard questionnaire were divided into mandatory, optional, and special questions for the researchers to use according to their business characteristics. The viewing card were also presented by dividing them into mandatory, optional and special items.
It is expected that this study will contribute to enhancing consistency and equity among feasibility studies of local financial investment projects by presenting the standards for application of the CVM of LIMAC, standardization of survey design, and CVM standard questionnaire (proposal) in accordance with the nature of local financial investment projects. Also, contribute to enhancing the reliability of the LIMAC CVM feasibility study results, which are used as the main basis for the (central) investment examination for the planned operation of limited investment resources by local governments, and providing a rational basis for judgment in investor sentiment were expected.
Local Investment Management Center(LIMAC) is a specialized agency for the feasibility study of local financial investment projects for new projects with a total project cost of 50 billion won or more, pursuant to article 37.2 of the Local Finance Act. However, because there is no guidance of LIMAC on the CVM analysis method for local financial investment projects, it is applied in accordance with PIMAC(Public and Private Infrastructure Investment Management Center)'s methodology for improving CVM analysis guidelines for feasibility studies. In addition, due to the absence of the LIMAC survey methodology (guideline), the nature of local financial investment projects in applying CVM is not sufficiently considered, and the relativity and specificity among local governments are causing inconsistencies in the analysis process of the projects.
Therefore, this study proposed standardization of survey design for CVM being applied in the feasibility study of local finance investment projects(Table 1). For standardizing survey design, we examined the recent CVM survey design research and feasibility study tasks for applying CVM to LIMAC and PIMAC. Criteria for design of CVM survey for 10 types of criteria was proposed, CVM applicability, area of influence, Focus Group Interview(FGI), survey collateral, initial BID value, payment target and payment vehicle, period of intent to pay, income restriction phrase, questionnaire and viewing card, and verified applicability of the proposed criteria through CVM demonstration. In addition, the standard questionnaire and viewing card were prepared using the CVM survey tasks performed in PIMAC and LIMAC to minimize the likelihood of various conveniences resulting from the questionnaire. Standard questionnaire were divided into mandatory, optional, and special questions for the researchers to use according to their business characteristics. The viewing card were also presented by dividing them into mandatory, optional and special items.
It is expected that this study will contribute to enhancing consistency and equity among feasibility studies of local financial investment projects by presenting the standards for application of the CVM of LIMAC, standardization of survey design, and CVM standard questionnaire (proposal) in accordance with the nature of local financial investment projects. Also, contribute to enhancing the reliability of the LIMAC CVM feasibility study results, which are used as the main basis for the (central) investment examination for the planned operation of limited investment resources by local governments, and providing a rational basis for judgment in investor sentiment were expected.
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